حسین غلامی، خوشنویس، معتقد است که قالب‌های جدید خط؛ مانند معلی، ظرفیت ارائه مفاهیم دینی و قرآنی را داراست و معلی می‌تواند در معماری اسلامی و  تزئین مکان‌های مذهبی به کار رود، اگرچه می‌توان در خلق قطعات هنری نیز از آن  استفاده کرد. «حسین غلامی»، خوشنویس، با بیان این‌که فضای کار خوشنویسی و نگارش آن باید بیشتر روی مطالبی باشد که به لحاظ ادبی و هنری غنی است، گفت: بیشترین اتکا در نگارش خوشنویسی روی مطالبی است که بار فرهنگی و ادبی آن بالا است و متون دینی و اسلامی نیز به جهت ارتباط با کلام خداوند و سخن بزرگان دینی از این ویژگی و غنی بودن برخوردار است.
وی ادامه داد: از طرف دیگر خوشنویس نیز باید از مطلبی که می‌نویسد متأثر باشد و سعی کند که در خلق آثار هنری خود از کلام خداوند و بزرگان دینی بهره بگیرد.
وی درباره شاخصه‌های خوشنویسی اسلامی گفت: خوشنویسی چون در ارتباط با کلام وحی است از این کلام تأثیر پذیر است و هرکس بنا به طبع خود و تعلقات معنوی خود سعی می‌کند ویژگی معنویت را در کار پررنگ‌تر بیان کند.
غلامی با بیان این‌که خوشنویسی با تأثر از مسائل دینی و معنوی رشد پیدا کرده است، افزود: با این وجود در طول زمان این هنرمندان بوده‌اند که با تعلقات معنوی خود این رشته هنری را به تکامل رساند‌ه‌اند و نواقص آن را تکمیل کرده‌اند.

وی همچنین درباره چگونگی شکل حروف و عناصر در انتقال مفاهیم قرآنی به مخاطب گفت: شکل حروف و عناصر در کار خوشنویسی آیات قرآنی تفاوتی نمی‌کند و این بدین معنی است که شکل حروف و کلمات در انتقال مفهوم آیه عذاب و رحمت فرقی نمی‌کند، ولی در کل، خوشنویس در تلاش است تا با استفاده از تخیل خود فضای هنری خود را به شکل مطلوب به مخاطب ارائه کند.
وی در ادامه به کاربردهای خط نسخ و ثلث در خوشنویسی اسلامی پرداخت و اضافه کرد: خط نسخ و ثلث بسته به کاربرد خود ظرفیت بالایی را برای اشاعه مفاهیم دینی و قرآنی دارد؛ خط نسخ در کتابت قرآن کاربرد دارد؛ چراکه آیات قرآن باید در کتابت خوانا باشد و نسخ این ظرفیت را دارد، ولی خط ثلث؛ چون حالت تزئینی دارد، نوع شکل و شمائل آن به گونه‌ای است که در مکان مذهبی به کار می‌رود و در معماری اسلامی کاربرد فراوانی دارد، اما به هر حال هر دوی این قالب‌ها ظرفیت‌های فراوانی را دارا هستند.
این خوشنویس اسلامی همچنین در ادامه به ظرفیت قالب‌های جدید خط؛ مانند معلی اشاره کرد و گفت: معلی نیز می‌تواند در معماری اسلامی و تزئین مکان‌های مذهبی به کار رود، البته در خلق قطعات هنری نیز کاربرد دارد و جواب‌گو است، ولی بیشترین کاربرد آن در مکان‌های مذهبی می‌تواند باشد، در مورد سایر قالب‌ها مانند کرشمه خیلی تخصص ندارم، ولی درباره معلی می‌توانیم این کاربردها را ببینیم.
وی اضافه کرد: در طول زمان می‌توانیم بگوییم که قالب‌های متعدد خوشنویسی اسلامی در ایران رشد داشته‌اند؛ چون من خیلی به توقف اعتقاد ندارم، ولی عوامل مختلفی در به تکامل نرسیدن تعدادی از این خطوط تأثیر داشته‌اند، ما حتی می‌توانیم در مورد نسخ و ثلث نیز این حرف را بزنیم و بگوییم که این خطوط از یک دوره‌ای توقف پیدا کرده است، ولی واقعیت این‌که هنر متوقف نمی‌‌شود و همواره تکامل دارد.
وی ادامه داد: شرایط هنری و فضای جامعه در این میان بسیار تأثیرگذار است ونباید به مشکلات هنرمند اکتفا کرد. وقتی کسی قالبی را ابداع کرد می‌تواند آن را به تکامل برساند، اما شرایط هنری باید فراهم شود؛ گاهی حتی مسائلسیاسی نیز می‌‌تواند روی هنرمندی که به دنبال ابداع است تأثیرگذار باشد.
غلامی با تأکید بر این‌که هنرمندان ایرانی در اعتلای خوشنویسی اسلامی تلاش خود را کرده و می‌کنند، افزود: اما متأسفانه به دلیل تفاوت عقیده و سلیقه، هنوز آن طور که باید و شاید راه اعتلای بیشتر این رشته هموار نشده و باید متولیان این حوزه این راه را هموار کنند؛ چراکه می‌بینیم در کشورهای
حاشیه‌ای؛ مثل ترکیه و کشورهای عربی از این جهت بهتر عمل می‌‌شود و این‌ها با برگزاری جشنواره و خرید آثار هنری از هنرمندان خود حمایت می‌کنند.
وی متذکر شد: این در حالی است که متأسفانه ذهن هنرمندان بیشتر به دلیل مشکلات مالی مغشوش است و روزمرگی‌های فعلی جلوی پیشرفت خوشنویسان اسلامی را گرفته است؛ هنرمندان چیز دیگری برای تجربه ندارند و اگر تجربه‌ای هم هست در خلق آثار هنری پدید می‌آید که خلق آثار هنری نیز به مسائل مختلفی همچون شرایط شخصی خوشنویس و جامعه هنری وابسته است که باید فراهم شود.