آشنایی با انجمن خوشنویسان ایران

 
     انجمن خوشنویسان ایران از سال 1329 با همت استادان بزرگواری چون زنده یاد سید حسین میرخانی و دیگر استادان والامقام نظیر شادروانان علی اکبر کاوه ، ابراهیم بوذری و سید حسن میرخانی ، با اهتمام زنده یاد دکتر مهدی بیانی محقق و استاد دانشگاه و تنی چند از عالی همتان فرهنگ خواه ، با همکاری وزارت فرهنگ و هنر وقت تاسیس و راه اندازی شد و نام کلاسهای آزاد خوشنویسی زینت بخش این خانه عشق و دلدادگی گردید. این نهاد اصیل و مردمی بنیاد نامه رسمی خود را با نام انجمن خوشنویسان ایران در تاریخ 19 شهریور ماه 1346 اخذ و فعالیتهای درخشان و تاثیر گذار خود را پی گرفت. انجمن خوشنویسان ایران به تدریج و در آغاز دهه سوم حیات پربار خود دوره رونق و گسترش را تجربه کرد و در مواجهه با رویکرد وسیع و پرشور اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان اقدام به تاسیس فراگیر شعب در سراسر کشور نمود که این روند همچنان ادامه دارد.

   انجمن خوشنویسان ایران پرسابقه ترین سازمان هنری مستقل کشور است و می توان گفت از نظر قدمت تشکیلاتی و فرایند تاثیر گذاری در جهان کم نظیر و در خاور میانه بی نظیر است.
تصویب خط مشی ها و برنامه های کلی ، بررسی و تصویب اساسنامه انجمن بر عهده مجمع نمایندگان ، که در راس ارکان انجمن قرار دارد ، می باشد.
 
  
 

   شورای عالی انجمن ، منتخب مجمع نمایندگان است ، که با عضویت نمایندگان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مرکز مشاوره و تصمیم گیریهای انجمن را تشکیل می دهدمدیریت اجرایی منتخب شورای عالی و رکن رکین شورای ارزشیابی هنری ، بازرسان و هیئت رسیدگی و داوری ، ارکان شش گانه انجمن خوشنویسان ایران را تکمیل می کنند.

    اهداف انجمن از نگاه اساسنامه عبارتند از :

ترویج خطوط چهارگانه در داخل و خارج کشور 
آشنا نمودن مردم با هنر خوشنویسی و نقش و کاربرد آن در توسعه فرهنگی کشور 
دفاع از حقوق خوشنویسان 
ایجاد ارتباط سازمانی و همکاری مطلوب میان خوشنویسان 
ایجاد ارتباط و تعامل با سایر موسسات فرهنگی به منظور رشد ، اعتلا ، نوآوری و افزایش غنای معنوی و فرهنگی کشور و نیز معرفی دستاوردها به سایر ملل و آموزش هنرها و فنون مرتبط با هنر خوشنویسی
 
 
 

   انجمن خوشنویسان ایران بیش از 220 شعبه در سطح کشور و خارج از کشور نظیر شعبه توکیو و پاریس و ... تاسیس نموده و تاکنون حدود پنج هزار نفر از انجمن خوشنویسان ایران با درجه ممتاز فارغ التحصیل گردیده اند.
   تعداد استادان و مدرسان انجمن از مرز هفتصد و پنجاه نفر گذشته و بیش از شصت هزار هنرجو ، آمار ثبت نام سال تحصیلی و تابستانی را در دوره های مقدماتی ، متوسط ، خوش ، عالی و ممتاز تشکیل می دهند. تحریر و چاپ دهها رسم الخط و آداب الخط و کتب نفیس با شمارگانی بالغ بر صدها هزار از متون ادب ، عرفان و اخلاق و برگزاری هزارها نمایشگاه از آثار خوشنویسی در داخل و خارج از کشور نمونه های دیگری از فعالیت های مثبت و تاثیر گذار فرهنگی- هنری را شامل می گردد.
   انجمن خوشنویسان ایران و جامعه بزرگ خوشنویسی در عرصه تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی نقش موثری داشته و بجز ثبت و ضبط زبده آثار ماندگار و اغنای گنجینه مواریث هنری ناب در قالب کتابت ، کتیبه ، قطعه نویسی و ... و حضور دائمی و فرهنگ ساز داشته ، نیز در متن یا در کنار هنرهای سنتی همچون نگارگری و تذهیب و قلمدان و چاقوسازی و هنرهای وابسته به چوب ، پارچه ، فرش ، و ... سهم ویژه ای داشته است.
   همچنین حدود 3 دهه از اولین تشکلهای عمومی انجمن نسبت به تدوین و تصحیح و تتمیم اساسنامه و تعیین اعضای شورای عالی و سایر ماموریتهای اساسنامه می گذرد.
   این تشکلها ابتدا به صورت کنگره های سراسری با دعوت و حضور فارغ التحصیلان ممتاز انجمن برگزار می شد و پس از آن از طریق برگزاری مجامع عمومی ، نمایندگان منتخب شعب طبق آیین نامه شعب انجمن تعیین و به دفتر مرکزی انجمن خوشنویسان ایران معرفی می شوند و دفتر مرکزی با دعوت از نمایندگان منتخب اقدام به تشکیل مجمع نمایندگان می کند مجمع نمایندگان هر سال در نقاط مختلف کشور بر گزار می شود.
   اجلاس نمایندگان تلاشی است در تداوم سیر تعالی هنر خوشنویسی ، از طریق تحقق اهداف سازمانی و کوششی است که نه تنها بارقه های امید به تداوم روند پیشتازانه و پر توفیق رسالت و اهداف عالیه انجمن را در تحصیل تجربیات و اندیشه ها و نوآوری های هنری با ایجاد فضا و فرصتهای گفتگو می گشاید ، بلکه با حضور یکجای زبدگان و نخبگان هنری و تشکیلاتی دفتر مرکزی و مجموعه های وزین و به هم پیوسته بیش از 220 شعبه انجمن خوشنویسان ایران را نیز متجلی می سازد.
   سر گذشت پیدایش خط در دوران قبل از اسلام بحث دیگری دارد ، ولیکن در دوره اسلامی و مقارن قرنهای اول و دوم هجری برپایه خطی موسوم به نبطی و حجازی ، خط کوفی شکل گرفت ودر دوره های بعد به ترتیب و تدریج خطوط سته ، ثلث ، نسخ ، ریحان ، رقاع ، محقق ، و توقیع ، و سپس ، خط تعلیق به دست هنرمندان ایرانی ابداع شد ، تا نوبت به قرن هشتم و ظهور خط نستعلیق رسید ، این قلم از تلفیق خط نسخ و تعلیق و نوعی خط تحریر که در بین مردم ایران رایج بود و به وجود آمد و اندکی بعد ، در قرن دهم خط شکسته نستعلیق پدیدار شد. خطوط رایج در ایران اسلامی عبارتند از ثلث ، نسخ ، نستعلیق و شکسته نستعلیق ، این خطوط از مواریث گرانقدر ملت با فرهنگ ایران به شمار آمده و در موزه های بزرگ دنیا چون جواهرات بی نظیر نگهداری می شوند که موجب افتخار و نشانه ظرافت طبع ملت کمال طلب و هنردوست و هنر آفرین ایران است.
   هنر خوشنویسی و نستعلیق ویژگی هنر ناب را در ساختار هندسی خود دارد و با نمود بارز خود در منزلت و جایگاهی قرار گرفته است که نهضت امپرسیونیزم و آبستره می خواهد به آن برسد و ساختار هندسی و ریاضی هنر خوشنویسی و وجود تناسبهای ایزدی و طلایی در این هنر ویزگی ها و امتیازات خاصی به این هنر بخشیده است ، میدان و محتوای هنر خوشنویسی که مبتنی بر دستاوردهای ملی و دینی است از طرفی در ذهن و قلب مردم جاری است و مردم با آن آشنایی بصری وسیع دارند و این نگرش قداست خاصی برای این هنر ایجاد کرده است.

 

/ 0 نظر / 23 بازدید